Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid websites

Mobielvriendelijkheid van websites gaat zwaarder wegen in Google ranking

De ontwikkelingen Online gaan snel, dat is je ongetwijfeld bekend. Het feit dat een smartphone de afgelopen jaren een enorme toevlucht heeft genomen is duidelijk terug te zien in de maatschappij. Maar liefst 78% van de Nederlanders had toegang tot een smartphone in 2014 en zo is het aantal mobiele transacties in 2013 met maar liefst 64% gegroeid.
700
Mede door deze ontwikkeling gaat er binnenkort iets veranderen bij Google m.b.t. de getoonde zoekresultaten voor mobiel. Een punt van aandacht waar wij je graag op attenderen en uiteraard graag nader over informeren. Let wel: Met ‘mobile’ doelt Google op smartphones en niet op tablets!
 
 
Aankondiging Google
 In het begin van deze  maand heeft Google aangekondigd dat vanaf 21 april a.s. de ’mobiel vriendelijkheid' van websites zwaarder gaat wegen als ranking factor:
 
Het bericht van Google:
“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”
 
Deze verandering heeft invloed op de mobiele zoekresultaten van Google. De verwachting is dat we vanaf 21 april een duidelijk verschil gaan zien in rankings van websites in mobiele zoekresultaten ten opzichte van oude bekende desktop zoekresultaten. Een website kan dan op desktop een hoge ranking hebben, maar tegelijkertijd op mobiel, op dezelfde zoekterm, een stuk lager scoren.
 
 
Wat is de reden waarom ‘mobiel vriendelijkheid’ voorrang gaat krijgen?
 Verschillende onderzoeken voorspellen dat er dit jaar meer mobiele zoek-opdrachten plaatsvinden dan desktop zoekopdrachten. Het aantal desktop zoekopdrachten daalt licht; de zoekopdrachten op mobiel zijn dus grotendeels extra zoekopdrachten. De rol van mobiel binnen ons consumentengedrag wordt steeds meer cruciaal en Google voelt zich verplicht om hierop in te spelen. Google wil haar gebruikers geen slechte zoekervaring bieden. Als een smartphone-gebruiker via Google een website vindt en deze website werkt niet goed op de smartphone, dan heeft de gebruiker een slechte zoekervaring. Google wil daarvoor niet de schuld krijgen en vindt het de taak van de website-eigenaren om hier iets aan te doen.
 
 
Over tot actie?
 In eerder toegezonden nieuwsbrieven is “mobiel vriendelijkheid” van een website al eens aangekaart. Voor bijna alle websites geldt dat er steeds meer bezoek via mobiel binnenkomt, dit is dan ook te zien in de statistieken (Analytics) van je eigen website. Voor websites gericht op consumenten is dit vaak 30% en soms 50% van het bezoek. Business to business blijft hierin achter met gemiddeld 10%; dit deel van het bezoek is vaak slechts op zoek naar een adres of telefoonnummer. Met de komst van deze nieuwe methode van Google adviseren wij om de website nog eens aandachtig te controleren of deze al geschikt is. Je kan dit controleren via de volgende link: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
 
Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze mailing? Wij horen het graag. Tel: 073 532 0050 of e-mail ons: info@digifactory.nl of vul onderstaande formulier in.