Hoofdinhoud

Is jouw website toegankelijk?

Stan Gloudemans
dinsdag 30 november
2 minuten

De wereld is in rap tempo aan het digitaliseren: we shoppen online, communiceren via het scherm en werken massaal in de cloud. Dat is vaak handig, maar niet voor mensen met een beperking: voor hen is de online wereld niet altijd even toegankelijk. Daarom volgden we de cursus Web Content Accessibility Guidelines. Oftewel: hoe maak je websites die toegankelijk zijn voor iedereen?

Stel: je bent kleurenblind. Dan wil je op een website natuurlijk de tekst kunnen onderscheiden van de achtergrond. Of: je mist een arm. Dan moet je nog steeds gemakkelijk door een website kunnen navigeren. En wat als je epilepsie hebt? Dan wil je niet stuiten op sliders met flitsende beelden. 

Goed nieuws: richtlijnen!

Voor al deze mensen zijn er de WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines). Daarin staat dat websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties moeten voldoen aan de WCAG 2.1-richtlijnen. De WCAG hebben als doel om niemand buiten te sluiten: iedereen moet soepel en snel door je website kunnen navigeren.

Daarnaast zijn ‘WCAG-proof’ websites kwalitatief beter. Ze moeten immers voldoen aan een groot aantal gebruikerseisen. Dat maakt ze per definitie klantvriendelijker.

Naar de schoolbanken

Omdat ook bij onze opdrachtgevers steeds meer vraag is naar websites die aan de WCAG voldoen, vonden Thijs en ik het tijd om de schoolbanken in te duiken: we volgden de WCAG-cursus van Accessibility.

Aan de orde kwamen 4 principes, 13 richtlijnen en 78(!) succescriteria. Even snel een paar puntjes: kleurgebruik en navigatie.

  • Kleurgebruik: er moet voldoende contrast zijn tussen de achtergrondkleur en de kleur van de letters, zodat de tekst leesbaar blijft.
  • Navigatie: de bezoeker moet de mogelijkheid hebben om met het toetsenbord gemakkelijk door de website te ‘wandelen’.

Coca-Cola: bel ons gerust

Erg indrukwekkend was de demonstratie van iemand met een visuele beperking. Hij liet zien hoe hij door bepaalde websites navigeerde (of hoe dat juist niet goed lukte). Verschillende grote websites – zoals die van Coca-Cola – voldoen op dit moment duidelijk (nog) niet aan de WCAG…

Natuurlijk lieten we ook onze website zien, als voorbeeld van hoe het wél moet. (Mocht er iemand van Coca-Cola meelezen: bel ons gerust om jullie website te laten updaten 😊)

We houden je op de hoogte

Thijs en ik waren trouwens niet de eersten die het certificaat overhandigd kregen; Maurice en Mark gingen ons al voor. Maar trots zijn we evengoed! Met onze kennis hopen we nog veel meer websites volgens de WCAG te ontwikkelen, zoals Cultuur en Sportstimulering Nederland en Groene cirkels. We houden je uiteraard op de hoogte! 

Interessant?

Wil je meer van deze interessante onderwerpen van Stan Gloudemans weten? Bel ons even, dan maken we snel een afspraak.

Neem contact met ons op